Forretningsmoral
Vi har et fælles ansvar for at værne om principperne i vores adfærdskodeks.
Som medarbejder skal du kende til kodekset og overveje, hvilken indvirkning det har på dit eget arbejde. Du opfordres til, og skal føle dig fri til, at anmelde eventuelle overtrædelser.
Hos NCC stræber vi efter at udvikle langvarige forretningsrelationer, som danner grundlag for, at vi kan skabe værdi for kunderne, sikre udbytte til vores aktionærer og skabe arbejdspladser, der sikrer videre udvikling. Det opnår vi i kraft af vores handlinger og ved at vise vores kunder og andre interessenter, at vi er en pålidelig og ærlig virksomhed, der altid leverer det, vi har lovet.
Derfor er det også vigtigt, at vi formidler vores adfærdskodeks som en naturlig del af vores samarbejde med forretningspartnere og andre tredjeparter.
Love, forordninger og internationale konventioner
Det siger sig selv, at NCC skal overholde gældende lovgivning og internationale konventioner. Det betyder, at vi altid respekterer og overholder den lovgivning og de forordninger, som vores virksomhed er underlagt. Vi forventer, at alle medarbejdere kender de love og forordninger, der er relevante for deres specifikke funktion eller rolle.
Forretningsrelationer
Hos NCC er vi ærlige og åbne i vores relationer med forretningspartnere og tredjeparter, og vi forventer, at vores forretningspartnere og deres leverandører opfører sig på samme måde. Vi sætter en ære i at overholde vores forpligtelser og respektere de aftaler, vi indgår. Vi forventer, at vores forretningspartnere formidler vores værdier hele vejen ned gennem leverandørkæden. Vi forventer at de handler i overensstemmelse med vores eller deres egne, lignende værdier / adfærdskodeks.
Praktiske retningslinjer for medarbejdere
- Jeg handler i overensstemmelse med og respekterer NCC’s fælles beslutninger og retningslinjer samt NCC’s forpligtelser. Jeg anvender værdierne ærlighed, respekt og tillid som rettesnor.
Bekæmpelse af bestikkelse og korruption
Hos NCC er vi forpligtet til udelukkende at indgå aftaler på baggrund af vores produkters, tjenesters og medarbejderes positive egenskaber. Vi tolererer hverken bestikkelse eller korruption. Vi vil aldrig yde eller give eller tilbyde at yde eller give noget af værdi til en offentligt ansat eller en repræsentant for en virksomhed med det formål at påvirke en beslutning.
Praktiske retningslinjer for medarbejdere
- Jeg udviser altid omtanke og mådehold og inkluderer professionelt/fagligt indhold, hvis jeg tilbyder en gave til kunder, tjenestemænd, underleverandører, leverandører, konsulenter eller andre eksterne interessenter, eller hvis jeg inviterer disse personer til middage, fester, sportsbegivenheder og andre former for socialt samvær.
- Jeg tager aldrig imod gaver eller forplejning fra nogen, som NCC eller jeg har eller kommer til at få en forretningsrelation med, hvis værdien er mere end en almindelig erkendtlighed, skaber en følelse af forpligtelse eller er i modstrid med NCC’s politik om omtanke og beskedenhed.
- Jeg får forretningspartnere til at indse fordelene ved at vælge NCC kun ved hjælp af stærke, forretningsmæssige argumenter.
- Jeg giver aldrig noget af værdi til offentligt ansatte, medmindre jeg har fået bekræftet, at det er lovligt og i overensstemmelse med NCC Compass, interessenternes egne regler/retningslinjer og øvrige retningslinjer for branchen.
- Jeg forvrænger aldrig en transaktions sande karakter. Jeg benytter aldrig en tredjepart, fx en agent eller en distributør, til at betale bestikkelse.
- Hvis jeg er i tvivl, får jeg rådgivning via Ask Me-funktionen.
Konkurrencelovgivning
NCC konkurrerer på markedet for at kunne opfylde vores kunders behov og øge værdien for aktionærerne. Vi indgår ikke aftaler og involverer os ikke i aktiviteter, der begrænser den frie konkurrence. For eksempel tillader vi ingen form for konkurrencebegrænsende adfærd, såsom prisaftaler, karteldannelse eller udnyttelse af en dominerende markedsposition. Vi går ind for fair og ubegrænset konkurrence, hvad angår tilbuds- og indkøbsprocesser.
Praktiske retningslinjer for medarbejdere
- Jeg underskriver ikke kontrakter med konkurrenter uden først at have undersøgt situationen med mit forretningsområdes juridiske afdeling.
- Jeg indgår aldrig prisaftaler eller aftaler om opdeling af markedet. Hvis jeg bliver bedt om at deltage i et sådant arrangement, afviser jeg forslaget på en sådan måde, at det ikke er til at misforstå. Jeg forlader mødet, dokumenterer hændelsen og anmelder den til min leder og mit forretningsområdes juridiske afdeling.
- Jeg er særligt opmærksom på mine relationer med konkurrenter.
- Jeg sørger altid for, at alle møder bliver dokumenteret.
- Jeg er særligt opmærksom, hvis NCC har en dominerende markedsposition på et relevant marked
- Hvis jeg er i tvivl, får jeg rådgivning via Ask Me-funktionen.
Interessekonflikter
Der opstår en interessekonflikt, når en persons private interesser er i konflikt med, eller synes at være i konflikt med, NCC’s interesser. Som medarbejdere hos NCC skal vi underrette vores nærmeste leder om enhver forretningsrelateret aktivitet, som vi udfører uden for NCC-koncernen. Vi må ikke arbejde for eller indirekte deltage i forretningsaktiviteter i en organisation, der konkurrerer med eller gør forretninger med NCC. Vi må heller ikke deltage i aktiviteter, der kan føre til interessekonflikter eller udnyttes til personlig vinding i forhold til forretningspartnere. Dette omfatter at give eller modtage personlige gaver eller tjenester eller at deltage i betalte aktiviteter ud over det, der kan forventes i embeds medfør. Det omfatter tillige at kræve eller afgive nogen form for løfter i forbindelse med udvekslingen af gaver. Som medarbejdere skal vi underrette vores nærmeste leder om personlige interessekonflikter.
Som virksomhed yder NCC ikke bidrag eller donationer til politiske organisationer. Selvom virksomheden ikke selv har nogen partipolitisk overbevisning, opfordres medarbejderne til at interessere sig for aktuelle samfundsforhold og de emner, der er på den politiske dagsorden.
Praktiske retningslinjer
- Som NCC-medarbejder undgår jeg enhver situation, hvor jeg risikerer at udnytte min faglige position for personlig vindings skyld eller risikerer at træffe en beslutning, som på en eller anden måde er i modstrid med NCC’s interesser.
- Jeg underretter omgående min ledelse om enhver potentiel interessekonflikt, eftersom aktiviteter af denne type i visse tilfælde kræver forudgående tilladelse fra NCC.
- Jeg indleder ikke et privat og personligt forhold til en NCC-kollega, som rapporterer direkte eller indirekte til mig, uden først at informere min nærmeste leder.
- Hvis jeg er usikker på, om en aktivitet, jeg er involveret i, udgør en interessekonflikt, søger jeg rådgivning via Ask Me-funktionen.
Bekæmpelse af hvidvaskning af penge
NCC følger den gældende lovgivning, som skal forhindre hvidvaskning af penge. Hvidvaskning af penge er forskellige former for tiltag, der har til formål at skjule kriminelle aktiviteter eller få dem til at fremstå lovlige, så man kan betale lovligt med penge, der er anskaffet på ulovlig vis
Praktiske retningslinjer for medarbejdere
- Jeg tager rimelige forholdsregler i forhold til at identificere og vurdere vores forretningspartneres integritet og sikre, at de driver en legitim forretning.
- Jeg er tilbageholdende, hvis jeg bliver bedt om at overføre penge til en modtager eller et land, som ikke har noget med transaktionen at gøre.
- Jeg stiller spørgsmål, hvis jeg ser aktiviteter, som jeg finder mistænksomme. Underret en repræsentant fra NCC Treasury, NCC Legal eller NCC Security om din bekymring.
Information og de sociale medier
De eneste personer, der må udtale sig på vegne af NCC, er dem, der udtrykkeligt har fået tilladelse til dette. Som NCC-medarbejdere er vi opmærksomme på det klare skel, der er mellem vores egne personlige synspunkter og de synspunkter, der repræsenterer NCC’s officielle holdning. Vi videregiver kun fortrolige oplysninger, som tilhører NCC eller andre, til de parter, der har et legitimt behov for at få kendskab til disse og har autorisation til at få adgang til oplysningerne. Oplysninger, der deles via meddelelsestjenester, sms, blogs og sociale netværk, kan få omfattende og permanent spredning og have en negativ eller skadelig indvirkning på dig som privatperson, på NCC og på vores interessenter.
Praktiske retningslinjer for medarbejdere
- Jeg er påpasselig, når jeg diskuterer virksomhedsanliggender eller arbejder på en bærbar computer eller andre it-enheder ude i offentligheden.
- Jeg undlader at skaffe mig adgang til, anvende eller videregive fortrolige oplysninger uden den nødvendige godkendelse fra ledelsen.
- Jeg giver aldrig tredjeparter adgang til NCC’s område uden den nødvendige godkendelse.
- Jeg henviser alle forespørgsler fra analytikere og investorer til NCC Investor Relations.
- Hvis jeg ønsker at anvende digitale medier til at beskrive min arbejdsdag eller mit arbejde hos NCC som NCC-medarbejder, lader jeg det fremgå tydeligt, hvem jeg er, og hvad jeg arbejder med, og jeg respekterer NCC’s værdier og adfærdskodeks.
- Jeg foregiver aldrig at udtale mig på vegne af NCC i min personlige kommunikation, herunder i digitale medier (fx i onlinebaserede fora, blogs, chat rooms, podcasts, Facebook, LinkedIn, Twitter osv.), uden den nødvendige godkendelse.
- Hvis jeg ser noget upassende eller noget, som NCC bør skride ind over for, informerer jeg NCC´s Head of Digital.
- Jeg rådfører mig med NCC Group Communication, inden jeg udtaler mig til medierne om virksomhedsanliggender.
Fortrolige oplysninger
NCC indsamler og behandler personlige oplysninger fra kunder, medarbejdere og andre tredjeparter i henhold til den gældende lov om behandling af personlige oplysninger og alle relevante NCC-politikker. Fortrolige medarbejderoplysninger opbevares sikkert og vil, medmindre det kræves af loven, udelukkende blive videregivet til personer, der har autorisation til at modtage sådanne oplysninger.
Praktiske retningslinjer for medarbejdere
- Jeg sørger for, at personlige oplysninger udelukkende indsamles til retmæssige og legitime formål – “gode at have” er ikke en gyldig grund.
- Jeg videregiver kun personlige oplysninger til de medarbejdere eller partnere, der har et legitimt forretningsmæssigt behov for at få oplysningerne, og det sker altid i overensstemmelse med den gældende lov om behandling af personlige oplysninger.
- Hvis du er i tvivl, kan du spørge NCC HR eller NCC Compliance til råds.