NCC-selskaber afslutter havneprojekt i Kolding
Med deres ekspertise inden for fundering og klimasikring har NCC-selskaberne Hercules Fundering og Jakobsen & Blindkilde skabt en ny kystlinje på Kolding Havn.
På sydsiden af Kolding Fjord har NCC realiseret en ny kystlinje i havnebassinets sydvestlige hjørne og etableret et dige med sti, der skal fungere som klimasikring langs havnebassinets vestlige afgrænsning. Derudover er det gamle slæbested på Marinaplads forvandlet til et større slæbested med to bådebroer bestående af en fast og flydende del for kajakker og mindre både.
Projektet er en del af Kolding Kommunes byudviklingsprojekt, der sigter mod at skabe et attraktivt bolig- og havnemiljø med en marina med 1.000 bådpladser. Det placerer den som den største uden for hovedstadsområdet.
Både fundering og klimasikring
Til opgaven har NCC trukket på bredden af ekspertiser i virksomheden. Projektet er dermed gennemført af medarbejdere fra både Hercules Fundering og Jakobsen & Blindkilde, som begge er NCC-ejede selskaber.
”Havneprojektet i Kolding er et godt eksempel på, hvordan vores kombination af funderings- og anlægskompetencer styrker vores evne til at håndtere komplekse vandbygningsopgaver,” siger Henrik Bo Jensen, produktionschef i Hercules Fundering, NCC Infrastructure.
Hercules Fundering er en af landets førende entreprenører inden for havne- og vandbygning. Senest har forretningsenheden haft stor succes med at omdanne Sønderborgs Nordhavn fra en gammel industrihavn til en ny og livlig bydel.
Højvandsdiget og slæbestedet
Projektet i Kolding har omfattet to centrale opgaver for de to NCC-selskaber:
Først og fremmest er et højvandsdige blevet etableret langs kystlinjen, bestående af to strækninger med fodspuns og stenkastning langs stien. Der er også implementeret en mindre kajak/jolle kaj med forankret spuns, og diget er beklædt med stenkastning ned mod lystbådehavnen. Øverst på diget er der anlagt en køresti, og området omkring er forbedret med nye servicebygninger.
"Vores engagement i Kolding-projektet viser vores stærke samarbejdsevner på tværs af NCC. Opførelsen af diget som en del af vores klimasikringsløsninger bygger på værdifulde erfaringer fra lignende projekter, herunder Storkeengen i Randers og kystbeskyttelsen af Juvre Dige på Rømø," siger Tonny Gaston Birkegaard Sørensen fra Jakobsen & Blindkilde, NCC Infrastructure.
Desuden er der blevet opført et nyt slæbested, konstrueret som en gensidigt forankret spunskasse, der er bygget delvist under den daglige vandlinje, men på tørt land. Slæbestedet er afsluttet med insitu-støbte vangevægge og topplade, som også er støbt tørt. Efter betonudstøbningen er spunsen skåret ned til oversiden af betonen, hvilket gør det muligt at anvende slæbestedet til at sætte trailerbåde og -joller i vandet. Der er også etableret to kajak-broer på slæbestedet, bestående af en fast del i azobe og plastplanker af genbrugsplast samt en flydebrosdel beklædt med genbrugsplast.
Projektet har haft et særligt fokus på CO2-reduktion gennem brugen af HVO100-brændstof og genbrugsmaterialer som planker, fyldmasser og spuns.