Milepæl nået: NCC afslutter funderingsarbejdet på Danmarks største vandværk

I samarbejde har HOFOR og NCC nu afsluttet en central del af byggeriet af Danmarks største vandværk, Værket ved Regnemark. NCC’s funderingsenhed – Hercules Fundering – har sat den sidste af i alt 1761 pæle, og funderingsarbejdet er dermed fuldført.

Siden januar har NCC’s funderingsenhed, Hercules Fundering, arbejdet på piloteringsarbejdet ved Værket ved Regnemark, som ligger i Bjæverskov mellem Ringsted og Køge. Her har teamet rammet intet mindre end 1761 pæle i jorden, der skal udgøre fundamentet for HOFORs kommende vandværk.

”Vi er nu helt færdige med at installere pæle. Til opgaven har vi blandt andet brugt vores rambuk LRH200, som er en gigantisk maskine på 90 tons, og som i fuld højde måler næsten 30 meter. Maskinen bruger vi til nedramning af pæle i jord eller havbund i forbindelse med de helt store funderingsopgaver,” fortæller Christian Anker Lassen, produktionsleder i Hercules Fundering, NCC Infrastructure.

Som en af landets førende entreprenører inden for vandværksbyggerier har NCC og Hercules Fundering gennem de seneste år samarbejdet med HOFOR om at opføre Værket ved Søndersø og Værket ved Gevninge. Vandværket ved Regnemark er det tredje i rækken af vandværksprojekter. Det skal producere cirka 1400 m3/t, svarende til 21 procent af HOFORs samlede produktion.

FAKTA:
Værket ved Regnemark er en del af HOFORs storskala vandværksprogram, som omfatter moderniseringen af i alt otte vandværker, der skal forsyne hovedstadsområdet med blødgjort drikkevand. Værket ved Regnemark blev opført i 1964 og skal nu udskiftes med et nyt, tidssvarende vandværk med et centralt blødgøringsanlæg og dertil hørende nye driftsbygninger.

Aftalen mellem HOFOR og NCC er en hovedentreprise, der indgår som én ud af tre hovedentrepriser, som skal gennemføres sideløbende. Opgaven omfatter byggeriet af selve vandværket og de mange tilhørende bygge- og anlægsarbejder.

Carl Johan Corneliussen, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2023 havde NCC en omsætning på ca. 57 milliarder SEK og 12.200 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.