NCC sætter spaden i jorden for Energinet i Erritsø ved Fredericia

Flaget var hejst, og Energinets medarbejdere var inviteret til fejring af byggestarten sammen med repræsentanter for NCC’s byggeteam.

Dagens arrangement er et festligt signal om, at det nu er tid til at føre idéer og tegninger ud i virkeligheden. Den nye domicilbygning skal opføres i tilknytning til Energinets nuværende domicilbygning som en naturligt sammenhængende enhed, både funktionelt og æstetisk. Bygningen skal stå klar til indflytning om cirka 2½ år.

Spadestikket kommer efter en lang og grundig projekterings- og planlægningsfase. Grunden er nu forberedt til byggeplads, og inden længe sættes skurbyen op. Det var derfor naturligt nok en rigtig glad entreprenør, der holdt tale ved spadestikket.

”Vi har glædet os til rigtigt at komme i gang,” siger Claus Heinze, der er senior projektchef i NCC’s byggeenhed i Vest under Building Nordics. ”Det bliver et spændende og moderne kontor. Jeg håber, at den bygning, vi skaber nu, bliver lige så vellykket, som den I allerede har. Jeg synes, man bliver helt glad af at komme ind i jeres kontor.”

Den nye bygning skal opføres i fire plan inklusive kælder, og der skal etableres en række fælles faciliteter som kantine, møderum og uderum.

"Vi glæder os til at få en ny bygning, så vi igen kan samle alle aktiviteter i Fredericia-området på samme lokation og samtidig skabe plads til den fortsatte vækst i Energinet for at kunne løfte vores vigtige samfundsopgave med at forsyne Danmark med el og gas og omstille energisystemet til grøn energi. En moderne, attraktiv arbejdsplads i dag og i fremtiden bidrager til, at vi også fremover kan tiltrække og tilknytte kvalificerede medarbejdere til at løse vores opgave," siger Marianne Hansen, styregruppeformand for projektet og direktør for Koncernøkonomi og Business Support i Energinet.

Træ giver behagelig atmosfære
I projektet er der arbejdet med at videreføre den stemning, man oplever i det eksisterende kontor, der rummer en lang række åbenlyse kvaliteter som transparens, lys, overskuelighed og rumlighed.

I den nye del af domicilet vil trægulve og trækerner bidrage til at skabe en behagelig atmosfære, ligesom husets træsøjler vil tilføje en varm og taktil karakter i alle rum.

Byggeriet er tegnet af arkitekter fra C. F. Møller. Ingeniørrådgiver på projektet er Artelia.

Alle billeder er til fri redaktionel brug

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2023 havde NCC en omsætning på ca. 57 milliarder SEK og 12.200 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.