Plejecentret Hørgården, København S

NCC opførte Hørgården på Amager, et langt og omfattende renoveringsprojekt. Boligforeningen 3B var bygherre, og NCC var totalentreprenør på projektet.

Det store renoveringsprojekt på Plejecentret Hørgården startede i 2015, og de sidste beboere flyttede ind i deres lyse, nyrenoverede hjem i foråret 2019.

God proces giver bedre byggeri for pengene

Beboerne og plejepersonalet er tilfredse med de resultater, de allerede har set. Det er ikke mindst takket været en renoveringsproces, der brød med den gængse vanetænkning. Processen var så god, at den undervejs i forløbet blev nomineret til Boligfonden Kubens Procespris 2018. Boligforeningen 3B indstillede projektet, fordi processen var så god, at der var vigtig læring at hente til andre renoveringsprojekter.

”Processen med at renovere Hørgården har vist, at et tæt samarbejde med fælles fodfæste fra den spæde start giver det bedste resultat i sidste ende – nemlig gode boliger af høj kvalitet til glæde for beboerne. Det er især tidlig involvering af alle parter samt god dialog og kommunikation hele vejen igennem, der har banet vejen for den gode proces,” siger tidligere byggechef i Boligforeningen 3B, Mette Thiberg.

Projektet blev indledt med workshop

NCC tog initiativ til at indlede projektet med en proceskonsulent, som samlede parterne til en workshop, hvor der blev sat nogle rammer for samarbejdet i projektet. Her blev der skabt enighed om succeskriterierne og aftalt løbende temperaturmålinger på samarbejdet. Når der er så mange parter involveret, kan der nemt opstå misforståelser, der bliver til konflikter, som ender med at skabe problemer for projektet. Når spillereglerne er helt klare, er det lettere at forhindre, at små ting eskalerer til store problemer.

”Det er altafgørende for processen, at også entreprenøren har været tidligt involveret,” siger Mette Thiberg. ”Det kan være svært, når man er underlagt offentlige udbudsregler, at få entreprenøren i tale tidligt, men det kan løses ved at vælge totalentrepriseløsningen, som vi har gjort med NCC. På den måde har vi kunnet kalibrere projektet sammen.”

Det er altafgørende for processen, at også entreprenøren har været tidligt involveret Mette Thiberg, tidligere byggechef i Boligforeningen 3B
Den gode renoveringsproces